Wij beginnen met het gereedschap Line, het derde op de werkbalk. Hiermee teken je rechte lijnen. SketchUp ondersteunt twee manieren om te tekenen:
-
Je klikt op het beginpunt, houd de muis in, en sleept naar de positie waar je wil dat het gereedschap eindigt.
-
Je klikt op het beginpunt, en laat direct los. Daarna beweeg je met de muis naar de eindpositie, en daar klik je opnieuw.
Bij beide mogelijkheden krijg je direct
beeld wat het gereedschap zal doen; de gereedschappen geven dus direct
feedback over hun acties. Het is aanbevolen om de tweede werkwijze te volgen. Dit
geeft iets meer controle over de gereedschappen. Probeer nu te tekenen.
Ga met de muis in alle mogelijke richtingen, en let op wat er gebeurt
als de lijnen van kleur veranderen.
Als de lijnen van
kleur veranderen tijdens het tekenen, dan ligt de lijn evenwijdig aan
het assenstelsel. Dit wil zeggen dat de lijn of in de breedterichting,
of de diepterichting, of in de hoogterichting ligt. Natuurlijk is het
ook mogelijk om lijnen te tekenen die het assenstelsel niet volgen,
schuine lijnen dus.Voor wie correcte benamingen wil: de rode lijn is de
x-as, de groene lijn de y-as, en de blauwe lijn de z-as. Deze namen zijn
echter nergens zichtbaar voor de doorsnede gebruiker.Ga verder met
tekenen, en ga verschillende richtingen op.
Zodra je met de muis in de buurt komt van een reeds eerder getekend punt, zal SketchUp daar heen snappen (daar
naar terug grijpen).Onderstaande afbeelding geeft weer wat er gebeurt
als we in een plat vlak blijven, en de lijn sluiten (het eindpunt en het
beginpunt tegen elkaar laten komen). De binnenkant binnen de lijnen
wordt opgevuld tot een vlak.
Probeer nu nogmaals
om een lijn te tekenen, los van de bestaande lijnen en vlakken. Zet het
eerste punt, en zoek tot de lijn rood, groen of blauw kleurt. Als dit
gebeurt, en daarna wordt op het toetsenbord shift ingehouden, dan zal de
lijn niet meer van richting veranderen. Dit is zeer handig om het
eindpunt van een lijn gelijk te laten lopen met een reeds bestaand
object.
Beweeg bijvoorbeeld terwijl je shift inhoudt over het eerder getekende
vierkant. Het eindpunt van de lijn zal gelijk komen met het punt dat je
selecteert. Zodra je de juiste positie vindt, klik je om de lijn te
plaatsen.
Dit is onze eerste
tekening. Je kan deze tekening aanvullen met cirkels door het vierde
gereedschap op de werkbalk te gebruiken. Natuurlijk kunnen er nog meer
aanpassingen gebeuren.Zo kan er bijvoorbeeld het selectie-gereedschap
gebruikt worden om een lijn te selecteren. Dan verschijnt de lengte van
deze lijn in het Entity Info palet. Of als er daarna delete gedrukt wordt op het toetsenbord, zullen deze lijnen verdwijnen.Een snellere manier is om de gum te
gebruiken, het tweede gereedschap op de werkbalk. De lijnen waar
overheen gegaan wordt (terwijl de muisknop ingehouden wordt), worden
verwijderd.
Ook hier, om terug ons vierkant te krijgen, kunnen we naar de menu’s gaan, en Edit -> Undo
klikken. Hierdoor wordt de laatste bewerking teruggezet.Om een vierkant
te tekenen, is het tamelijk veel werk als we elke keer vier lijnen
moeten tekenen. Hiervoor is de vijfde knop bovenaan handig; het eerste
punt wordt bepaald, en dan wordt geklikt waar de tegenover liggende hoek
dient te komen.
Als op de pijltjes naar omlaag wordt geklikt, komen er nog een paar gereedschappen te voorschijn, zoals bijvoorbeeld om cirkels en veelhoeken (=polygonen) te tekenen.
Noot 1: in dit voorbeeld is alles in het grondvlak getekend. er kan echter ook al in de hoogte getekend worden.
Noot 2: de blauwe en de groene kleur zijn enkel ter illustratie. Het zijn geen vlakken waar je op kan werken.
Dit was extra informatie over Lijnen&Vlakken. Scroll omhoog voor de informatie over Afmetingen, Verplaatsen, Draaien en Push/Pull of
Ga terug
Credits: Maarten Renckens voor Vormingplus Limburg
Tekenen met exact afmetingen:
- Voor het gereedschap Line zou dat als volgt werken:
- Klik waar het beginpunt dient te komen;
-
Beweeg in de richting waarin de lijn dient te staan. De maat kan in de hoek rechts onder afgelezen worden.
-
Geef op het toetsenbord de gewenste lengte in, bijvoorbeeld 2 voor een lengte van 2m.
- Druk op enter. De lijn wordt door SketchUp getekend.
Voorbeeld:
Stel dat we een muur voor Sophie willen tekenen, van twee meter hoog, en twee meter lang, vertrekkende in de kruising van het assenstelsel. Dit doen we als volgt: Ga met het gereedschap Rectangle naar het beginpunt, hier het centrum van het assenstelsel.
Beweeg daarna in de juiste richting, hier gaan we voor Sophie door.
Tijdens het tekenen van het vierkant verschijnen in de hoek rechtsonder de lengten.
Door op het toetsenbord twee puntcomma twee in te geven (2;2), gevolgd door een enter, wordt de hoogte en de lengte van de muur bepaald. SketchUp tekent een muur met de maat van twee meter op twee meter.
Je hoeft geen tweede keer te klikken om dit vierkant te tekenen; de enter na het ingeven van de maat heeft het vierkant reeds vastgelegd.
Op deze manier is het zeer gemakkelijk een maat in te geven met het toetsenbord.
Als we nu met het selectie-gereedschap één van de lijnen uit dit nieuwe vierkant selecteren, dan zal het Entity Info palet tonen dat de lengte twee meter is. Als we dit nieuw getekende vlak selecteren, dan toont het Entity Info palet dat de oppervlakte vier vierkante meter is.
Dit was extra informatie over Afmetingen. Scroll omhoog voor de informatie over
Lijnen&Vlakken,
Verplaatsen,
Draaien en
Push/Pull of
Ga terug
Credits: Maarten Renckens voor Vormingplus Limburg
Het gereedschap Move
Het gereedschap Move verplaatst voorwerpen over een bepaalde afstand. Klik op een punt van je object en beweeg in de richting waar je heen wil.
Controleer altijd of je eerst de gewenste onderdelen geselecteerd hebt, niet te veel of niet te weinig. Soms gebeurt het dat de selectie foutief is, waardoor niet alles verplaatst wordt.
x`Om een foutieve selectie te vermijden, is het ten zeerste aan te raden om met groepen te werken. De kubus in onderstaand voorbeeld is een groep. Het gereedschap Move zal deze volledige groep oppakken, in plaats van één lijn of vlak.
Om de nieuwe positie te bepalen kan je klikken op de plaats waar het object terecht moet komen, maar je ziet rechts onder een getal verschijnen. Het is dus ook mogelijk de afstand in te geven op het toetsenbord gevolgd door enter. SketchUp zet je voorwerp dan op de juiste plaats.
TIP: gebruik altijd maar dan ook altijd hoekpunten van objecten, niet het midden van een vlak. Door een hoekpunt te gebruiken heb je meer controle over een correcte plaatsing, bijvoorbeeld als je objecten tegen elkaar wenst te plaatsen.
Met het gereedschap Move is het niet alleen mogelijk om voorwerpen te verplaatsen, het is ook mogelijk deze voorwerpen te kopiëren. Druk hiervoor even de controltoets in tijdens het verplaatsen.
Sommigen zullen opgemerkt hebben dat er vier rode kruisen staan op het voorwerp tijdens het gebruik van het gereedschap Move. Deze staan hier omdat verplaatsen en draaien vaak hand in hand gaan, en tegelijk gebruikt moeten worden. Beweeg met het gereedschap Move over een van deze kruisjes, en je ziet dat het gereedschap Move tijdelijk verandert in het gereedschap Rotate. Je kan nu zeer snel het object roteren rond zijn middelpunt.
Dit was extra informatie over
Verplaatsen. Scroll omhoog voor de informatie over
Lijnen&Vlakken,
Afmetingen,
Draaien en
Push/Pull of
Ga terug
Credits: Maarten Renckens voor Vormingplus Limburg
Het gereedschap Rotate
Met het gereedschap Rotate kan je elke lijn, elk vlak of elk object draaien. In dit voorbeeld moet dit standbeeld negentig graden geroteerd worden.
Selecteer eerst het object dat je wil roteren, dat werkt gemakkelijker. Daarna vraagt het gereedschap Rotate veel informatie, meer dan andere gereedschappen.
1) Om te beginnen klik je op de plaats waar je het object rond wil draaien. Dit punt kan op je object liggen, maar kan zoals hier ook buiten je geselecteerde opbject liggen.
2) Geef de lijn aan waarvan we zullen roteren. In dit voorbeeld wordt de groene lijn gevolgd, omdat deze evenwijdig ligt met één van de muren.
3) Beweeg daarna met de muis. Het geselecteerde voorwerp zal mee roteren. Je kan klikken op de plaats waar je voorwerp dient te staan, maar met het gereedschap Rotate is het beter om naar het getal rechts onder te kijken. Geef het correcte getal in gevolgd door enter. SketchUp plaatst jouw voorwerp op de correcte plaats.
Ook met dit gereedschap is het mogelijk je object te kopiëren. Druk even de controltoets in tijdens het draaien, om meerdere exemplaren van je object te zien.
Dit was extra informatie over
Draaien. Scroll omhoog voor de informatie over
Lijnen&Vlakken,
Afmetingen,
Verplaatsen en
Push/Pull of
Ga terug
Credits: Maarten Renckens voor Vormingplus Limburg
Het gereedschap Push/Pull
Dit gereedschap is Push/Pull genaamd, om de eenvoudige reden dat het een bestaand vlak een volume geeft.
Klik op een bestaand vlak, en beweeg met de muis. Het bestaande vlak zet zich om tot een volume.
Om de hoogte van het nieuwe volume vast te leggen zijn er twee mogelijkheden:
-
Klik met de muis zodra het volume de gewenste hoogte heeft.
-
Merk op dat er rechts onder in SketchUp een getal verschijnt. Dus bij Push/Pull kan u net zoals bij de andere gereedschappen een getal ingeven op het toetsenbord, gevolgd door enter. SketchUp legt hierna het volume vast op de gewenste hoogte.
Je kan ook een bestaand volume vergroten. Klik op een vlak van het gewenste volume, en sleep met dit vlak. Er wordt geen nieuw volume gecreëerd, maar het bestaande volume wordt vergroot.
Wens je toch om een volledig nieuw volume tegen het bestaande volume aan te plaatsen, druk dan even op de controltoets tijdens het gebruik van Push/Pull. Je ziet een plusteken bij dit gereedschap verschijnen, samen met een scheidingslijn tussen de twee volumes.
LET OP: omdat we niet met groepen gewerkt hebben, zijn deze volumes aan elkaar gekoppeld, en kan je ze nooit van elkaar los maken.
Dit was extra informatie over
Push/Pull. Scroll omhoog voor de informatie over
Afmetingen,
Verplaatsen,
Draaien en
Lijnen&Vlakken of
Ga terug
Credits: Maarten Renckens voor Vormingplus Limburg