Wij beginnen met het gereedschap Line, het derde op de werkbalk. Hiermee teken je rechte lijnen. SketchUp ondersteunt twee manieren om te tekenen:

  • Je klikt op het beginpunt, houd de muis in, en sleept naar de positie waar je wil dat het gereedschap eindigt.

  • Je klikt op het beginpunt, en laat direct los. Daarna beweeg je met de muis naar de eindpositie, en daar klik je opnieuw.

Bij beide mogelijkheden krijg je direct beeld wat het gereedschap zal doen; de gereedschappen geven dus direct feedback over hun acties. Het is aanbevolen om de tweede werkwijze te volgen. Dit geeft iets meer controle over de gereedschappen. Probeer nu te tekenen. Ga met de muis in alle mogelijke richtingen, en let op wat er gebeurt als de lijnen van kleur veranderen.

Als de lijnen van kleur veranderen tijdens het tekenen, dan ligt de lijn evenwijdig aan het assenstelsel. Dit wil zeggen dat de lijn of in de breedterichting, of de diepterichting, of in de hoogterichting ligt. Natuurlijk is het ook mogelijk om lijnen te tekenen die het assenstelsel niet volgen, schuine lijnen dus.Voor wie correcte benamingen wil: de rode lijn is de x-as, de groene lijn de y-as, en de blauwe lijn de z-as. Deze namen zijn echter nergens zichtbaar voor de doorsnede gebruiker.Ga verder met tekenen, en ga verschillende richtingen op.

Zodra je met de muis in de buurt komt van een reeds eerder getekend punt, zal SketchUp daar heen snappen (daar naar terug grijpen).Onderstaande afbeelding geeft weer wat er gebeurt als we in een plat vlak blijven, en de lijn sluiten (het eindpunt en het beginpunt tegen elkaar laten komen). De binnenkant binnen de lijnen wordt opgevuld tot een vlak.
Probeer nu nogmaals om een lijn te tekenen, los van de bestaande lijnen en vlakken. Zet het eerste punt, en zoek tot de lijn rood, groen of blauw kleurt. Als dit gebeurt, en daarna wordt op het toetsenbord shift ingehouden, dan zal de lijn niet meer van richting veranderen. Dit is zeer handig om het eindpunt van een lijn gelijk te laten lopen met een reeds bestaand object. Beweeg bijvoorbeeld terwijl je shift inhoudt over het eerder getekende vierkant. Het eindpunt van de lijn zal gelijk komen met het punt dat je selecteert. Zodra je de juiste positie vindt, klik je om de lijn te plaatsen.
Dit is onze eerste tekening. Je kan deze tekening aanvullen met cirkels door het vierde gereedschap op de werkbalk te gebruiken. Natuurlijk kunnen er nog meer aanpassingen gebeuren.Zo kan er bijvoorbeeld het selectie-gereedschap gebruikt worden om een lijn te selecteren. Dan verschijnt de lengte van deze lijn in het Entity Info palet. Of als er daarna delete gedrukt wordt op het toetsenbord, zullen deze lijnen verdwijnen.Een snellere manier is om de gum te gebruiken, het tweede gereedschap op de werkbalk. De lijnen waar overheen gegaan wordt (terwijl de muisknop ingehouden wordt), worden verwijderd.
Ook hier, om terug ons vierkant te krijgen, kunnen we naar de menu’s gaan, en Edit -> Undo klikken. Hierdoor wordt de laatste bewerking teruggezet.Om een vierkant te tekenen, is het tamelijk veel werk als we elke keer vier lijnen moeten tekenen. Hiervoor is de vijfde knop bovenaan handig; het eerste punt wordt bepaald, en dan wordt geklikt waar de tegenover liggende hoek dient te komen.
Picture
 Als op de pijltjes naar omlaag wordt geklikt, komen er nog een paar gereedschappen te voorschijn, zoals bijvoorbeeld om cirkels en veelhoeken (=polygonen) te tekenen.
Noot 1: in dit voorbeeld is alles in het grondvlak getekend. er kan echter ook al in de hoogte getekend worden. Noot 2: de blauwe en de groene kleur zijn enkel ter illustratie. Het zijn geen vlakken waar je op kan werken.

Dit was extra informatie over Lijnen&Vlakken. Scroll omhoog voor de informatie over Afmetingen, Verplaatsen, Draaien en Push/Pull of

Ga terug

Credits: Maarten Renckens voor Vormingplus Limburg

Tekenen met exact afmetingen:
  • Voor het gereedschap Line zou dat als volgt werken:
    • Klik waar het beginpunt dient te komen;
    • Beweeg in de richting waarin de lijn dient te staan. De maat kan in de hoek rechts onder afgelezen worden.

    • Geef op het toetsenbord de gewenste lengte in, bijvoorbeeld 2 voor een lengte van 2m.

    • Druk op enter. De lijn wordt door SketchUp getekend.

Voorbeeld: Stel dat we een muur voor Sophie willen tekenen, van twee meter hoog, en twee meter lang, vertrekkende in de kruising van het assenstelsel. Dit doen we als volgt: Ga met het gereedschap Rectangle naar het beginpunt, hier het centrum van het assenstelsel.

Beweeg daarna in de juiste richting, hier gaan we voor Sophie door. Tijdens het tekenen van het vierkant verschijnen in de hoek rechtsonder de lengten.

Door op het toetsenbord twee puntcomma twee in te geven (2;2), gevolgd door een enter, wordt de hoogte en de lengte van de muur bepaald. SketchUp tekent een muur met de maat van twee meter op twee meter.

Je hoeft geen tweede keer te klikken om dit vierkant te tekenen; de enter na het ingeven van de maat heeft het vierkant reeds vastgelegd.

Op deze manier is het zeer gemakkelijk een maat in te geven met het toetsenbord. Als we nu met het selectie-gereedschap één van de lijnen uit dit nieuwe vierkant selecteren, dan zal het Entity Info palet tonen dat de lengte twee meter is. Als we dit nieuw getekende vlak selecteren, dan toont het Entity Info palet dat de oppervlakte vier vierkante meter is.
Dit was extra informatie over Afmetingen. Scroll omhoog voor de informatie over Lijnen&Vlakken, Verplaatsen, Draaien en Push/Pull of

Ga terug

Credits: Maarten Renckens voor Vormingplus Limburg

Het gereedschap Move

Het gereedschap Move verplaatst voorwerpen over een bepaalde afstand. Klik op een punt van je object en beweeg in de richting waar je heen wil.

Controleer altijd of je eerst de gewenste onderdelen geselecteerd hebt, niet te veel of niet te weinig. Soms gebeurt het dat de selectie foutief is, waardoor niet alles verplaatst wordt. x`Om een foutieve selectie te vermijden, is het ten zeerste aan te raden om met groepen te werken. De kubus in onderstaand voorbeeld is een groep. Het gereedschap Move zal deze volledige groep oppakken, in plaats van één lijn of vlak.

Om de nieuwe positie te bepalen kan je klikken op de plaats waar het object terecht moet komen, maar je ziet rechts onder een getal verschijnen. Het is dus ook mogelijk de afstand in te geven op het toetsenbord gevolgd door enter. SketchUp zet je voorwerp dan op de juiste plaats.

TIP: gebruik altijd maar dan ook altijd hoekpunten van objecten, niet het midden van een vlak. Door een hoekpunt te gebruiken heb je meer controle over een correcte plaatsing, bijvoorbeeld als je objecten tegen elkaar wenst te plaatsen.

Met het gereedschap Move is het niet alleen mogelijk om voorwerpen te verplaatsen, het is ook mogelijk deze voorwerpen te kopiëren. Druk hiervoor even de controltoets in tijdens het verplaatsen.

Sommigen zullen opgemerkt hebben dat er vier rode kruisen staan op het voorwerp tijdens het gebruik van het gereedschap Move. Deze staan hier omdat verplaatsen en draaien vaak hand in hand gaan, en tegelijk gebruikt moeten worden. Beweeg met het gereedschap Move over een van deze kruisjes, en je ziet dat het gereedschap Move tijdelijk verandert in het gereedschap Rotate. Je kan nu zeer snel het object roteren rond zijn middelpunt.
Dit was extra informatie over Verplaatsen. Scroll omhoog voor de informatie over Lijnen&Vlakken, Afmetingen, Draaien en Push/Pull of

Ga terug

Credits: Maarten Renckens voor Vormingplus Limburg

Het gereedschap Rotate

Met het gereedschap Rotate kan je elke lijn, elk vlak of elk object draaien. In dit voorbeeld moet dit standbeeld negentig graden geroteerd worden.

Selecteer eerst het object dat je wil roteren, dat werkt gemakkelijker. Daarna vraagt het gereedschap Rotate veel informatie, meer dan andere gereedschappen.

1) Om te beginnen klik je op de plaats waar je het object rond wil draaien. Dit punt kan op je object liggen, maar kan zoals hier ook buiten je geselecteerde opbject liggen.

2) Geef de lijn aan waarvan we zullen roteren. In dit voorbeeld wordt de groene lijn gevolgd, omdat deze evenwijdig ligt met één van de muren.
3) Beweeg daarna met de muis. Het geselecteerde voorwerp zal mee roteren. Je kan klikken op de plaats waar je voorwerp dient te staan, maar met het gereedschap Rotate is het beter om naar het getal rechts onder te kijken. Geef het correcte getal in gevolgd door enter. SketchUp plaatst jouw voorwerp op de correcte plaats.
Ook met dit gereedschap is het mogelijk je object te kopiëren. Druk even de controltoets in tijdens het draaien, om meerdere exemplaren van je object te zien.
Dit was extra informatie over Draaien. Scroll omhoog voor de informatie over Lijnen&Vlakken, Afmetingen, Verplaatsen en Push/Pull of

Ga terug

Credits: Maarten Renckens voor Vormingplus Limburg

Het gereedschap Push/Pull

Dit gereedschap  is Push/Pull genaamd, om de eenvoudige reden dat het een bestaand vlak een volume geeft. Klik op een bestaand vlak, en beweeg met de muis. Het bestaande vlak zet zich om tot een volume.
Om de hoogte van het nieuwe volume vast te leggen zijn er twee mogelijkheden:
  • Klik met de muis zodra het volume de gewenste hoogte heeft.

  • Merk op dat er rechts onder in SketchUp een getal verschijnt. Dus bij Push/Pull kan u net zoals bij de andere gereedschappen een getal ingeven op het toetsenbord, gevolgd door enter. SketchUp legt hierna het volume vast op de gewenste hoogte.

Je kan ook een bestaand volume vergroten. Klik op een vlak van het gewenste volume, en sleep met dit vlak. Er wordt geen nieuw volume gecreëerd, maar het bestaande volume wordt vergroot.
Wens je toch om een volledig nieuw volume tegen het bestaande volume aan te plaatsen, druk dan even op de controltoets tijdens het gebruik van Push/Pull. Je ziet een plusteken bij dit gereedschap verschijnen, samen met een scheidingslijn tussen de twee volumes. LET OP: omdat we niet met groepen gewerkt hebben, zijn deze volumes aan elkaar gekoppeld, en kan je ze nooit van elkaar los maken.
Dit was extra informatie over Push/Pull. Scroll omhoog voor de informatie over Afmetingen, Verplaatsen, Draaien en Lijnen&Vlakken of

Ga terug

Credits: Maarten Renckens voor Vormingplus Limburg